سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

ولایت پذیر باش!

جمعه 89 بهمن 1 ساعت 1:53 صبح

یا رحمن الدنیا و الاخره

ابتدایش بگویم که متنم سیاسی نیست! همانطور که تا به حال نبوده مگر به ضرورت!

شاید بتوانم بگویم اولین جلسه‌ی رسمی‌ای بود که همه از من نیز انتظار نظر داشتند و حق رای من به عنوان یکی از پایه‌های اصلی کار محفوظ بود. شاید اولین باری بود که این‌قدر جمع از من و از تجربیاتم انتظار داشتند و من طبق تجربه‌ای که داشتم و ماحصل کاری که تا به حال در فضای اینترنت انجام داده بودم، نظراتم را دادم، حرف‌هایم را زدم و مخالفتم را ابراز کردم، اما شاید برای اولین باری بود که یک نفر مخالفم بود، سرسخت و به تجربه سال‌های من اعتنا نمی‌کرد و با تحکم گفت که همراستا با جمع باشید!

دگرگون شدم، اگر جلسه حضوری بود یقین دارم که یا جلسه را ترک می‌کردم و یا با صورتی آشفته و عصبانی تا انتها خون دل می‌خوردم اما خدا را سپاس جلسه اینترنتی بود و کسی صورتم و شدت عصبانیتم را ندید!

بعد هم بی تفاوت به نقدی که به من شده حرف‌هایشان را ادامه دادند، همه موافق بودند جز من! تجربه تلخی بود، حرف‌هایم کاملا منطقی و براساس تجربه بود اما کسی خریدارش نبود !  خون خوردم و تا آخر جلسه ماندم ولی در مجموع رفتارشان برایم قابل درک نبود!

اما وقتی به یکی از اعضا که به اصرار او در جلسه حضور یافته بودم ماجرا را گفتم گفت تو ولایت پذیر نیستی!

تصور کردم که منظورش بحث‌های سیاسی‌ست چون تا به حال غیر از آن استعمال دیگری نشنیده بودم اما منظورش چیز دیگری بود! گفت ما شورا هستیم، همه موافقند و تو مخالف تو باید تابع همین شورا باشی! اگر رئیس هم در نهایت گفت حرف همان است، باید قبول کنی!

و این برایم گران بود! سخت گران! به جستجویش پرداختم!

کلمه ولایت در زبان عربی یک معنای اصلی دارد و چندین معنای دیگر که همه آنها به نوعی از همین ریشه گرفته شده و شاخه های این معنی هستند. این کلمه و کلمات مرتبط با آن از مادّه «ولی» - و، ل، ی- مشتق شده است.

ولا  تجلیات مختلفی داشت که نمی‌دانستم، همان که در وبلاگ صهبای اندیشه نیز  آمده است: 

اولین، ساده‌ترین و نخستین تجلی ولاء در یک رابطه دوستانه یافت می‌شود. یک رابطه دوستانه بی غل و غشّ که هر دو از صمیم دل یکدیگر را دوست دارند؛ چرا که در چنین رابطه ای دو نفر چنان به هم پیوسته اند که هیچ عاملی خارج از آن دو نفر میان آنها فاصله نشده است. در این مرتبه " ولاء " به معنی دوستی است.

دومین مرتبه از مراتب ولاء با پیوند خویشاوندی همراه می شود و پیوند خونی و قرابت حاصل از آن پیوند نیز به آن دوستی و صداقت افزوده می شود . در این مرتبه " ولاء " به معنی خویشاوندی است.

ولایت

سومین مرتبه از ولاء آنجاست که به مرتبه دوم یعنی خویشاوندی در نظامی حقوقی انسجام و استحکام بیشتری ببخشند و آن را منشاء یک سری حقوق در میان طرفین رابطه " ولاء " قرار دهند . در این مرتبه معنی " ولاء " سرپرستی است.

گام بعدی و مرتبه بالاتر از مراتب ولاء ، ولاء اجتماعی است . ولایت اجتماعی یعنی داشتن یک سرنوشت مشترک در زندگی سیاسی ، اقتصادی ، نظامی و ... در یک واحد اجتماعی . این واحد اجتماعی بنا به شرایط و زمانهای مختلف می تواند یک قبیله باشد یا یک ملت یا تمام جامعه انسانی.

و او منظورش ولا در مرتبه سوم بود و می‌توانست ولایت‌پذیری در خویشاوندی هم باشد، همان‌که سال‌ها در موردش فکر کرده بودم، این‌که وقتی پدر خانواده بگوید تصمیم این‌است بقیه قبول کنند! نامش را نمی‌دانستم ولی ولایت پذیری بود!


نوشته شده توسط : وسط نیا

نظرات دیگران [ نظر]