سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

22 بهمن نقطه سر خط

یکشنبه 89 بهمن 10 ساعت 10:37 عصر

به نظرم می‌رسد پیروزی در انقلاب اسلامی مردم در 22 بهمن ماه، یک نقطه سرخط برای تمام جریانات علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایران و بازخوردش در تمام نقاط جهان بود. با خودم فکر می‌کردم اگر بیست و دوم بهمنی در تاریخ ایران رقم نخورده بود باز هم این همه پیشرفت را داشتیم؟

تنها مقایسه‌ی کوتاهی با دیگر کشورهایی همسایه برای پاسخ به «22 بهمن نقطه سرخط» بود.

 در رابطه با آموزش می‌خواستم مقایسه ای با قبل از انقلاب داشته باشم، بحث‌های نبود فضای فعالیت اجتماعی و فرهنگ ادامه‌ی تحصیل برای بانوان و 22 بهمن نقطه سر خطغیره به ذهنم رسید ولی در بحث آموزش، تعداد زنان با سواد می‌تواند میانگین خوبی برای نقطه سر خط بودن باشد چرا که همه به عقل سلیم قبول داریم که همه ملزم به دارا بودن تحصیلات عالی نیستند اما سواد به تنهایی عامل نجات از بسیاری از خطرات زندگی اقتصادی، اجتماعی و حتی در برهه هایی سیاسی است. از این رو مقایسه‌‌ام را بر اساس میزان باسوادی گرفتم.

برای مقایسه بهتر دیدم از سایت «اتاق بازرگانی صنایع معادن ایران» آمار را بیان کنم:

در حوزه آموزش و سواد، یکی از شاخص‌های قابل استناد، نسبت زنان محدوده سنی 15 تا 24 ساله باسواد است. آمار مربوط به ایران در سال 2005 نشان می‌دهد 97 درصد زنان این محدوده سنی باسواد (یعنی حداقل سواد خواندن و نوشتن) هستند که نسبت قابل توجهی است، در عین حال در میان کشورهای همسایه‌مان، برای کشور افغانستان (آمار سال 2000) رقم 18 درصد گزارش شده است، در حالیکه در همین سال در عراق 80 درصد زنان این گروه سنی باسواد بوده‌اند، در کشور ترکیه 93 درصد (برای سال 2004)، در پاکستان نیز 53 درصد (برای سال 2005) گزارش شده است، در مورد کشور هند در سال 2001 با رقم 68 درصد مواجه می‌شویم و برای کشور ایتالیا به عنوان مثالی از کشوری توسعه یافته صنعتی، رقم 100 درصد مشاهده می‌شود.

و من معتقدم، 22 بهمن‌ماه، نقطه سر خط برای تمام مردم ایران در همه عرصه‌ها بود.

در این موج وبلاگی از دوستان عزیزم «نوای دل»، «پرستو مهاجر»، «به خاطر تو»، «خط قرمزها» و «تبعید شده به زمین» دعوت میکنم که به این موج بپیوندند.

 

کسانی که تا کنون به موج پیوستند:

«نوای دل»، «پرستو مهاجر»، «خط قرمزها»، «ریگستان»، «حضرت ماه»، «نردبان»، «وبلاگ شخصی حسین خواجوی پور»، «بهترین و جالب‌ترین مطالب»،«منتظر»،«نشست‌های دوستانه»، «تبعید شده به زمین»، «فریاد ابوذر»، «جهادگر سایبری»، «خاکریز»، «دل خون»، «بالاتر از این»، «سخنان یک بسیم چی دیوانه»، «وعده‌گاه»، «منتظر ظهور»، «نبرد نهایی»، «شاید جنگ خاتمه یافته باشد اما»، «قلم‌های گویا»، «تحلیل بیست»، «صبح پیروزی»، «پرده غیب»، «بصیرت و عمار88 »، «با ولایت تا شهادت»، «سفارت عشق»، «فانوس»، «در آرزوی عمار شدن»، «آبالو»، «زنگ بیداری»، «تاریخ از نگاه دیگر»، «یا فاطمه زهرا سلام الله‌علیها»، «امام حسین علیه‌السلام»، «بهتره بدونیم که...»، «مقالات و تحلیل‌‌های سیاسی»، «اسلام در اروپا»، «نسل آفتاب»، «سرود پیروزی»، «شش گوشه»،‌«حجاب دختر مسلمان»؛ «شهید عدالت»، «فدائیون»،‌ «زیباترین‌شکیب»،‌ «امتداد قاصدک»

موج وبلاگی (22 بهمن نقطه سر خط) که از 10 بهمن‌ماه آغاز شد و تا 22بهمن‌ماه ادامه داشت با حضور 47وبلاگ، به پایان رسید.

بعضی از دوستان‌ نیز بسیار زحمت کشیدند و همراهی کردند که ان شا الله در برنامه‌های بعدی هماهنگ نیز، همراهمان باشند. این اولین تجربه‌ همدلی‌ اعضای جبهه در دنیای مجازی (خارج از کلوب)‌ بسیار پر ارزش و لذت‌بخش بود. به قول (یه‌منتظر که آرزو می‌کند منفعل نباشد)‌ که در شمارش همراهان بسیار  همدلی کردند، «از همگی‌ قبول باشه»


نوشته شده توسط : وسط نیا

نظرات دیگران [ نظر]