سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

روح خدا به خدا پیوست

شنبه 89 خرداد 8 ساعت 10:34 عصر
یا رحمن الدنیا و الاخره
کم کم به روزی نزدیک می‌شویم که تمام شیرینی‌ها در آن روز طعم تلخی به خود می‌گیرند و من خاطره‌ای از آن روز‌ها ندارم جز ته مانده‌هایی تار و غمبار از رحلت  روح خدا که به خدا پیوست!
برای پر رنگ کردن این روز، از بقیه کمک گرفتم و 14 غمبار خرداد 1368 برایم دوباره رقم خورد، غمناک بود و ناراحتی‌هایش برایم تکرار شد، با همان حالت جانسوزش!
یادم بود که صداهایی در کوچه می‌آمد و ناراحتی در جانم رخنه کرده بود!
امروز که پرسیدم گفتند، در اخبار شب شنیده بود که حال عمومی امام (ره) رو به بهبود است و دوستم می‌گفت، در نماز شبم یاد یادداشتی افتادم که بر حاشیه‌ی خبر اصلاح وصیت‌نامه‌ی امام افتادم که نوشته بود: «وصیت‌نامه ات هرگز گشاده مباد!» و می‌گفت در قنوت نماز این را دوباره گفتم و از خدا بهبودی امام (ره) را خواستم و صبح وقتی رادیو ، قرآن پخش می‌کرد، اصلا شک نکردم که شاید اتفاقی افتاده باشد تا بالاخره شد آنچه باید می‌شد و صدای جیغ و فریاد بود که تمام محل را پر کرد!
یک هفته کارمان شده بود، ظهر مسجد جامع و شب گلزار (اصفهان) هیچ کس انگار هیچ کاری نمی‌توانست بکند، ذهن همه از کار افتاده بود.
و خودم یادم آمد که به همراه بقیه برای تشییع پیکر پاک امام (ره) رفته بودیم، خاک بود و غم و گرما و لباس‌های سیاه!
دیگری می‌گفت که وقتی وارد خانه شده‌بود دیده بود خواهرش گریه می‌کند، پرسیده بود چه شده؟ و  وقتی جواب شنیده بود که امام (ره) فوت کرده اند، با اینکه هشت سال بیشتر نداشت، او هم به همراه بقیه شروع به گریه کره بود!
و من به یاد پدرم افتادم، وقتی برای اولین بار چشمان قرمز شده از اشکش را دیدم و چه مرحمی می‌توانست این‌همه غصه را التیام بخشد و از آن‌ روز‌ها آن‌چه در خاطرم نقش بسته‌است، آیه‌ی «انا لله و انا الیه راجعون» بود و این جمله «روح خدا به خدا پیوست.»

* به دعوت «وبلاگ اعترافات»‌، خاطراتم ورق خورد.

* به رسم موج وبلاگی، از دوستان عزیزم، اندیشه روشن، راه روشن، جنبش دانشجویی، صاحب الزمان«عج» و کاتب باشی دعوت می‌کنم که در قاعده موج بنویسند و دیگر دوستان را هم دعوت کنند.

* همه پست‌های این موج در وبلاگ “موج وبلاگی چهارده خرداد” جمع شده‌اند.


نوشته شده توسط : وسط نیا

نظرات دیگران [ نظر]


قرآن بخوان

جمعه 89 خرداد 7 ساعت 1:50 صبح
یا رحمن الدنیا و الاخره
از حق نگذریم، دانشگاه مجازی، خوبی‌هایی هم دارد که شاید بتوان گفت به نوعی به ناسازگاری‌ها پوشش می‌دهد و آن را جذاب می‌کند. یکی از خوبی‌هایش کانون قرآن پژوهی است.
کلید تشکیل آن از همان ترم دوم خورده شد و در ترم سوم اعضا مشخص شدند و این ترم آغاز به کار کانون بود. البته هنوز هم اگر کسی بخواهد می‌تواند ثبت نام کند، ممنوعیتی ندارد، اما ثبت نام اولیه را ما در ترم دوم انجام دادیم و نظرها داده شد تا اینکه کانون به سه شاخه‌ی «اخلاق در قرآن» «امامت در قرآن» و «خانواده در قرآن» تفکیک شد.
من بر حسب علاقه و اشتیاق کارگروه خانواده در قرآن را انتخاب کرده و به رسم روزگار شدیم دبیرش!قرآن
چند جلسه تا به حال برگزار شده است و کم کم نظم خاصی به خود گرفته است، رسمی که در این جلسات مرسوم است، استاد سید جعفری (مسوول پذیرش: به جهت کثرت این نام خانوادگی مجبورم سمتشون رو هم ذکر کنم). آیاتی را مشخص می‌کنند و ما تحلیل‌های خودمان و برداشت‌‌هایمان را می‌گوییم و ایشان نتیجه‌ی نهایی را بیان می‌کنند.
امروز به نتایج جالبی از تفسیر یک آیه شریفه رسیدیم، برداشت‌هایی که استاد می‌کردند، به ذهن بال و پر می‌داد، کاش شما هم در کانون عضو می‌شدید:

مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ ؛ و یکی از نشانه‌های لطف الهی این است که برای شما از جنس خودتان، جفتی (و همسری) بیافرید که در بر او آرامش یابید و با هم انس گیرید و میان شما، مهربانی و قرار ساخت. به یقین، در این [نعمت] برای مردمی که می‌اندیشند، نشانه‌هایی است. (21/روم)

برداشت‌های ما از این آیه شریفه در رابطه با زن و شوهر:
اول: همسر مایه آرامش جسم و روان است همانگونه که یاد خدا مایه آرامش دل و روح است
دوم: همسر باید عامل آرامش در محیط خانواده باشد نه مایه ی تشنج و اضطراب
استاد میشه در مورد جنبه آرامش ازدواج در مورد روابط اجتماعی توضیح دهید؟
آرامش بخشی ازدواج در وهله اول امری فردی و خانوادگی است و از آنجا که خانواده کوچکترین و مهمترین رکن جامعه محسوب می شود به تبع آرامش نهاد خانواده , جامعه نیز از آرامش نسبی برخوردار خواهد شد
نکته چهارم از آیه: خدا خواسته که در خانواده مودت و رحمت باشد بنابراین کسانی که با هر عملی آرامش و مودت و رحمت خانواده را خدشه دار می کنند از مدار الهی خارج و در خط شیطان قدم گذاشته اند.
نکته جالب دیگری در آیه مشاهده می شود و آن این است که : محبت هدیه الهی است که خدا به عروس و داماد هدیه می کند نه اینکه با مال و مقام و زیبایی به دست آید
مفهوم این روایت به خاطرم آمد که می فرماید اگر همسری را به خاطر ایمان و خدا انتخاب کنید خدای متعال زیبایی و مال را عطا خواهد کرد.
و در نهایت نکته ای که استفاده از آیه شد این بودکه زن و مرد در انسان بودن مساوی هستند.
خدا ساده فرموده است و ما دقت نمی‌کنیم، البته یکی از اهداف کانون رو هم خود آقای جعفری فرمودن آشنایی بیشتر با آیات قرآن، فارغ از هر کتابی، فقط قرآن و تفسیر و الحق من بهشون خسته نباشید می‌گم چون احساس می‌کنم حداقل در من یکی اثر کرده، خدا را شکر

پانوشت: هر کس خواست، هنوز هم‌ می‌تونه به صورت ایمیل ابراز علاقه رو داشته باشه و مسئولین در اولین فرصت در کانونی که خواسته عضوش می‌کنن‌، اینم ایمیل کانون: k.quran@qabas.net

نوشته شده توسط : وسط نیا

نظرات دیگران [ نظر]